Під «завісу» понеділка, 19 листопада, у Корсуні пішов перший справжнісінький снігопад цього сезону, який до ранку натрусив на дороги і тротуари до 10 сантиметрів снігового покрову. Цей «подарунок» природи корсунці сприйняли з двозначними почуттями – як мовиться, очам втіха, а душі – тривога: по Україні перший сніг спричинив у багатьох містах транспортні колапси. Чи витримали корсунські комунальники випробування снігом зими-2018, ми інспектували разом з начальником КП «ВЖ РЕУ» Олександром Шкребтієм, проїхавшись великими й малими вулицями Корсуня-Шевченківського. Спільна подорож, хоч і недалека – вдалий привід провести інтерв’ю на злободенну для містян тему: наскільки комунальники готові протистояти зимовій стихії.
20 листопада. Дев’ята тридцять ранку. В цей час комунальна служба ще в активному робочому процесі – трактори і посипальні машини прогрібають корсунські вулиці на окраїнах. На цей час дорожнє покриття центральних вже розчищене якщо не до чорноти, то принаймні до безпечного пересування ними. Одразу цікавлюся:
— Олександре Івановичу, о котрій приступили до розчищення снігу?
— З п’ятої години уже активно чистили центральні вулиці. Торік це все (снігопади — авт.) сприймалося емоційно, оскільки снігу було дуже багато, не можна було пройти-проїхати. Відповідно було багато нарікань на службу, скарг, що ми не справляємося. Я тоді підняв нормативну базу і подивився по нормативних розрахунках, що якщо випадає снігу більше 40 см, то його доцільно гребти тільки автогрейдерами і бульдозерами. Менше – можна горнути тракторами. Зараз хочу показати, що коли випадає сніг нормального обсягу, комунальники готові забезпечити його належне прибирання.
— А яку техніку має ваше підприємство?
— Всього 7 одиниць. Зараз задіяні два трактори на прочищення і дві «посипалки». Цим транспортом ми повністю справляємося із прибиранням снігу. Але величезну роль відіграє випадок. Ось сьогодні у нас одна «посипалка» вже поламалась. «Полетіло» кермове управління, і це не та поломка, яка виникає через недогляд працівників. Вона сталася тому, що техніка дуже стара і просто не витримує. Тому гарантувати 100-відстоково, що вся техніка вийде на дороги і буде працювати безвідмовно, я не можу. Можу поручитися тільки за дві нові одиниці техніки: це МТЗ-325 і МТЗ-820, а стара потребує постійного ремонту.
— Ви витрачаєте на ремонт техніки власні кошти підприємства? Чи є дотація міськради?
— Великі агрегати купує міський бюджет. Дякую депутатам міськради, що вони з розумінням підійшли до нашого прохання і виділили кошти на ремонт техніки заздалегідь. Тож ми працювали, як у приказці: «Готуй сани влітку…». В цьому році нам придбали двигун на бульдозер, нову кабіну і передній міст на старий трактор МТЗ, таким чином ми його обновили. Також переварили відвал на старій «посипалці», відновили відвал та зробили технічне обслуговування грейдера. Повністю перебрали посипальний автомобіль ЗІЛ-130 – замінили кардани, редуктор, двигун, коробку передач, але сьогодні полетіло кермове. Це все специфіка нашої роботи.
— Сніговий колапс минулого року був саме через кількість того снігу, що випав. Скажімо, якби сьогодні знову так само намело снігу товщиною 60 см, що було б? Які проблеми, з цим пов’язані, залишилися невирішеними з минулого року?
— Проблем немає. Купувати на КП «ВЖ РЕУ» автогрейдер, який коштує 4 млн гривень, чи трактори Т-150, які ми взагалі не використовуємо в нашій специфічній роботі, а відтак витрачати місту близько 10-15 млн гривень і чекати, що такий сніг впаде раз на 10 років, — чи є доцільним? Є проблема з кадрами – нам не вистачає двох трактористів. Тож запрошую охочих на роботу.
— Торік йшла мова не про купівлю техніки, а про те, щоб ефективніше залучати до виконання цих робіт потужний транспорт інших підприємств.
— На цей час у нас вже укладені договори з ШПМК і філією райавтодору, які торік також допомагали.
— А з сільгоспвиробниками? Їх важко залучити?
— З цим питанням ми звернулися до райдержадміністрації. Було обговорення і у міського голови. Має відбутися спільна нарада із залученням сільгоспвиробників. Крім того, вже організований штаб на випадок надзвичайних ситуацій, всі регламенти нашої роботи ми підписали і зафіксували в загальному плані.
— Одна з найбільших проблем для автомобілістів – це ожеледиця. Без посипання не обійтись. Але водії часто скаржаться, що дороги і тротуари не посипані, що посипку економлять. Суміші для посипання на цей сезон заготовлено достатньо?
— У нас є 450 тонн посипкової суміші. Будемо дивитися по ситуації. Торік цієї кількості не вистачило. Багато що залежить від перепадів температури, тобто якщо вона стабільна, то насипаної на дороги суміші вистачає надовго. А коли скаче то плюс то мінус — утворюється заледеніння, відповідно посипати треба постійно. Якщо підмерзло гарно і по всьому місту ожеледь – то треба висипати десь до 5 тонн за раз. Поряд з цим вималювалась інша проблема – громадяни просто розкрадають посипний матеріал із купок, які ми склали на узбіччях тротуарів і доріг.
Але мені дуже сподобалося, як до питання з посипкою ставляться в Польщі. От ми використовуємо для посипання суміш із сіллю. І разом з тим ми розуміємо, що сіль — це дуже руйнівний фактор для дорожнього покриття. Для мене це болюче питання, тому коли я був влітку у Хойніце, запитав колег, що вони сиплють: якусь спеціальну суміш, реагент? Вони кажуть – пісок. Як так? Адже пісок посипали раз – його колесами змели-знесли, другий – його знов на дорогах немає, а ожеледь є. Мені сподобалася їх відповідь: «Так це ж зима…». Тобто, сіль вони не використовують, тільки пісок, але люди розуміють, що це така пора, коли самому треба бути обережним і дбати про безпеку. І про довкілля — також. Адже коли ми сиплемо піщано-соляний розчин — це ж скільки солі ми «вбухуємо» у землю, річку. Про це також треба задумуватись.
— До речі, як налагоджено очищення тротуарів? Для пішоходів це дуже актуальна проблема.
— Тротуари чистимо трактором МТЗ-320, до якого придбали ще щітки для кращого очищення. Торік закупили невеличку снігозбиральну машину на гусеничному ходу для прогортання тротуарів. Вона годиться для важкодоступних місць у час, коли випадає великий сніг.
Загалом, хочу зазначити, що будь-яка техніка нічого не варта без гарних працівників. І я дуже вдячний своєму колективу, що, незважаючи на різні ситуації, ці люди працюють з усіх сил: і стару техніку ремонтують, і вулиці метуть, і до зими готуються, і будинки обслуговують. Кажуть: гарний керівник — це в першу чергу гарний колектив. Тому слава Богу, що в мене такий колектив, що працівники розуміють всю відповідальність, що керівники відділів на своєму місці – це Надія Іванівна Мурашко, Володимир Васильович Кивенко, Віктор Георгійович Судаков, Володимир Дмитрович Керекеша, які гуртують людей, роблять все можливе для забезпечення нормальної життєдіяльності міста.
* * *
За час нашої подорожі-інтерв’ю ми об’їздили Корсунь від вулиці Правобережної до залізничного вокзалу. Окрім цікавої розмови, було й багато цікавих спостережень. Як-от на вулиці Свободи біля Соборної площі, де «Жигулі-п’ятірка» забуксували на дорозі і змусили понервувати кількох інших водіїв. Виявилося – на машині досі літня гума. «Це ще одна із складових безпеки руху на зимових дорогах, — коментує Олександр Шкребтій. — Нормальний рух дорогами міста залежить і від того, чи «перевзув» водій колеса авто, бо той, хто не може «видряпатись», наприклад, на підйомі, утворює пробки, гальмує рух».
Біля «Делікату» на вулиці Ярослава Мудрого дорогу перебігали дві жіночки, і нашій автівці довелося різко гальмувати. От і чергове запитання: хіба пішоходи не повинні так само дбати про власну безпеку у цей складний період?
На вулиці Палія господарка середнього віку завзято чистила лопатою доріжку до хвіртки, при цьому жбурляла сніг прямо на розчищену проїжджу частину. Зупинилися. Зробили зауваження: «Якщо так кидати сніг, то на дорозі він вкатається, заледеніє і залишиться небезпечним для руху автомобілів бугром». Жінка насупилася, але до зауваження дослухалася.
Так, сніг для нас – це і зимова «фішка», і купа проблем. Передусім – це ускладнення руху, це можливі аварії, це падіння слизьких на тротуарах. Тому давайте не створювати додаткових незручностей один одному і з розумінням ставитися до викликів природи.
На момент підготовки матеріалу синоптики вже повідомили про чергове ускладнення погодних умов. Для комунальників це буде другий іспит на готовність їм протистояти. Для нас, містян, — теж.
Світлана ПЕРЕЦЬ