Після того, як син закінчив перший клас, нашим з ним спільним нічним кошмаром стала… табличка множення, яку дітки в другому класі повинні знати так, щоб аж від зубів відскакувало. Почувши ж про останні зміни, які Міністерство освіти і науки внесло до навчальних програм початкових класів, зітхнули з полегшенням. Тепер 1 Вересня син чекає з нетерпінням. Перестала його боятися і я, мама. Про основні зміни, до яких потрібно готуватися школярикам початкової школи з нового навчального року, ми дізнавалися у методиста районного методичного кабінету Оксани Левандовської.
Як запевняє Оксана Левандовська, таблички множення ніхто не відміняв. Одначе в 2-му класі треба буде знати не всю, а лише до 5-ти. Повністю її вивчать на 3-му році навчання в школі. Тож нині ми з сином спокійні, адже за рік він зможе не поспішаючи, не зазубрюючи, а з повним розуміння оволодіти новими знаннями. А якщо у вас такий прекрасний вчитель початкової школи, як поталанило нам, то з цим, впевнена, взагалі не буде ніяких проблем.
Окрім математики, зміни торкнулися й інших навчальних предметів: «Українська мова», «Літературне читання», «Природознавство», «Я у світі», «Інформатика», «Трудове навчання», «Іноземні мови для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів», «Образотворче мистецтво», «Музичне мистецтво», «Мистецтво», «Фізична культура» «Основи здоров’я». Загалом же, Наказом Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» оновлено 13 навчальних програм для початкової школи. Мета одна — розвантажити дітей.
Читанню на швидкість — НІ
Пам’ятаю себе семирічною школяркою, яка стоїть тремтячи під кабінетом директорки, — до неї в кабінет всі заходили по черзі демонструвати свої здібності з читання на швидкість. І досі перед очима той пісочний годинник, який щосекундно рахував прочитані слова. Стрес. Не те слово. На щастя, моя дитина від нього вже убережена. Адже з початком нового навчального року відмінено читання на швидкість.
— Згідно з новими програмовими вимогами, замість кількісних показників темпу читання вчитель має розвивати в учнів якісні характеристики читання, — пояснює Оксана Левандовська. — Дитина повинна читати, звісно, із дотриманням основних норм літературної вимови, але, наголошую, це має відбуватися в оптимальному для розуміння темпі і з повним осмисленням прочитаного.
Писати на дошці більше не будуть
— Починаючи з нового навчального року, у навчальній програмі з «Української мови» вилучено слова, які не поширені в мовленні молодших школярів. Натомість додано нові, які в широкому вжитку, — розповідає методист. — Із програмових вимог видалено письмо на дошці.
У 1-му класі дітки вже не вивчатимуть умовне позначення слів і речень та складання речень за графічною схемою. У 3-му класі замість міркування введено есе (розмірковування в довільній формі на будь-яку знайому тему), усунуто складання текстів-інструкцій, побудову речень за схемами. У програмі для 4-го класу вилучено змінювання дієслів за особами та правопис особових закінчень дієслів.
Простий олівець чи ручка?
Відтепер першачкам дозволено на уроках письма користуватися простим олівцем. Але робити це вони зможуть за рішенням вчителя.
— Використання олівця рекомендоване до сформування навички письма. Час і етап переходу на кулькову ручку визначає сам вчитель, індивідуально для кожної дитини, — каже Оксана Левандовська. — На розсуд педагога допускається виправлення або гумкою, або закресленням. Звертаю увагу, що охайні виправлення, які зробив учень, не впливають на оцінку за роботу. Необхідно пам’ятати, що дитина має право на помилку.
Виправлення червоною пастою — в минулому?
Подбали у Міністерстві освіти і про психологічне та емоційне здоров’я найменших школяриків, рекомендувавши в адаптаційному періоді навчання в 1-му класі не використовувати ручки з червоною пастою для позначення помилок. Адже для успішного і вмотивованого навчання дітям початкової школи важливо отримувати більше схвалень їхньої роботи, аніж виправлень чи вказівок на помилки, впевнена Оксана Левандовська.
Для оцінювання письмових робіт в зошитах, а також у щоденниках можна використовувати колір ручки за вибором вчителя.
Зазубрюванню — бій!
Одне з головних завдань, яке нині стоїть перед педагогами Корсунщини, — допомогти учням відмовитися від практики механічного заучування навчального матеріалу. Натомість вони мають навчити дітей поступового запам’ятовування у процесі роботи.
— Для цього вчитель повинен організувати роботу з пам’ятками, опорними схемами, таблицею множення тощо до того часу, доки не відбудеться практичне засвоєння їхнього змісту, — пояснює методист. — З цією метою можуть використовуватися дидактичні, пальчикові ігри (на усну лічбу, у тому числі таблиці множення, правопису словникових слів тощо). Серед методів навчання мають переважати методи навчання у русі. Діапазон навчальної взаємодії школярів має розширюватися поступово: у 1-2 класах — це переважно робота в парах і в малих групах (3 учні), у 3-4 класах — групова, командна робота.
Кожній темі — окрема кількість годин
З нового навчального року вчителям надається більше самостійності при вивченні тем. Більше не буде фіксованої кількості годин на їх опрацювання. Учителі визначатимуть їх самостійно, враховуючи рівень підготовки класу, наявність навчально-методичного забезпечення та регіональні особливості. Для полегшення навчання також знято дублювання змісту у навчальних предметах «Основи здоров’я», «Я у світі», «Природознавство»; термінологію програм наближено до вікових особливостей молодших школярів.
Партнерство — основа нової української школи
Як відмічає Оксана Левандовська, змін, окрім озвучених, багато. Працювати по новому учителі мають вже з 1 Вересня. Одначе на ознайомлення із оновленими навчальними програмами не так вже й багато часу — лише кілька днів перед початком навчального року. Чи встигнули педагоги за кілька днів освоїти нововведення, що прописані на енній кількості сторінок — питання відкрите. Але як відмічає методист районного методичного кабінету, базовою цінністю нової школи є культура партнерства між педагогічним, учнівським та батьківським колективами. Тож сподівається, що взаєморозуміння та підтримка між ними допоможуть пройти рубіж нового в системі освіти.
Підготувала Валентина Довгопола