Ми звикли до школи, в якій навчалися і яку знаємо. Вона для нас зрозуміла й ефективна. Та тут треба визнати, що, скажімо, в мої шкільні 90-ті роки не було в користуванні ні мобільних телефонів, ні Інтернету, ні соцмереж, ні багатьох інших, нині невід’ємних атрибутів сучасного суспільства. У ХХІ столітті ж новації змінюють одна одну, не залишаючи місця застарілим речам і стандартам. То може, і навчатися пора по-новому?
Чи готові ми до НУШ?
«Ми хочемо перейти від школи, яка напихає дітей знаннями, які дуже швидко застарівають, до школи компетентностей. Це не тільки знання, це вміння їх використовувати для власних індивідуальних і професійних завдань», – неодноразово зауважувала міністр освіти України Лілія Гриневич. Школою, адаптованою до сучасного життя, Міносвіти називає Нову українську школу (НУШ). Чи готові заклади освіти Корсунщини до впровадження нового Держстандарту початкової освіти – говоримо із начальником відділу освіту РДА Оксаною Грушевською.
– У 2018-2018 навчальному році, – розповідає пані Оксана, – плануємо у 17-ти перших класах зустріти 273 дітей, з яких 196 навчатимуться за програмою Нової української школи, 77 (один 1-й клас гімназії і два 1-х класи ЗОШ №1) – за програмою «Інтелект України». Навчання у червні пройшло 14 учителів 1-х класів, які в цьому році працюватимуть за програмою НУШ. Троє учителів пройшло навчання у Черкаському обласному центрі післядипломної освіти педагогічних працівників за програмою «Інтелект України». Навчання пройшли і вчителі іноземної мови, фізкультури, музичного мистецтва, заступники директорів з навчально-виховної роботи, яких також долучать до реалізації завдань програми НУШ.
На реалізацію завдань програми НУШ 17-ти закладам освіти Корсунщини (без урахування Стеблівської та Набутівської ОТГ, які вже мають власні відділи освіти) з державного бюджету виділено 2 млн 696 тис. 249 грн. «На сьогодні ми використали 227 тис 920 грн. Решту коштів, звісно, освоїмо: зараз тривають аукціони на придбання меблів, комп’ютерів і дидактичних матеріалів, які впродовж вересня будуть придбані», – додає Оксана Грушевська.
Можливості «Шести цеглинок»
Пригадую, як освоювати ази математики батьки допомагали мені за допомогою звичайної коробки сірників. Та що там казати, сірники – то були не лише числа, а і букви, і грані, і геометричні фігури… Освітні можливості простих сірників були розширені до небувалих розмірів, адже практичних помічників у процесі навчання банально не вистачало. Нині ж, коли, мабуть, немає дошкільнят, котрі не будують свій казковий світ із «Lego», Міносвіти пішло на крок цілком логічний – застосувати популярний конструктор як поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії.
– Усі перші класи отримали від Міносвіти набори конструкторів «Lego». Кожен клас тепер має ігровий набір «Lego Play Box», а кожен першокласник індивідуально – набір «Six Bricks» («Шість цеглинок»). Так, наприклад, вивчаючи звуки, червоною цеглинкою позначатимуть голосні звуки, а зеленою – приголосні. Математичні приклади також доступніше пояснити завдяки різнокаліберним цеглинкам, – зазначає очільниця відділу освіти.
Окрім «Lego», буде багато інших «помічників». Це і магнітно-маркерні дошки, і комплекти наборів до них, і сучасні дидактичні матеріали… Хоча, слід наголосити, не менше уваги нині зосереджується на комфорті дитині. Змінюється середовище для навчання, класна кімната перетворюється на простір творчої самореалізації дитини. Крім класичних варіантів, буде використано новітні – наприклад, мобільні робочі місця, які легко переорієнтовувати для групової роботи. Вже на сьогодні в перші класи закладів освіти Корсунщини придбано м’які куточки, пуфики, килимки відкриті шафи, дивани, крісла. Зараз проводиться другий етап відкритих торгів для закупівлі одномісних парт (очікувана вартість – 885 тис. грн, аукціон відбудеться 30 серпня). У школі учневі має бути затишно – як фізично, так і психологічно.
Що зміниться для наших дітей?
– Зміняться методи навчання, – пояснює Оксана Грушевська, – Нова роль учителя – партнерство і наставництво, підтримка дітей, розвиток у них критичного незалежного мислення, самоповаги і впевненості у собі. Зміниться зміст навчання: необхідні знання збережуться, але навчання орієнтуватиметься на розвиток умінь, відповідатиме віковим особливостям дітей, їхнім інтересам і потребам. Формуватимуться компетентності, необхідні для вирішення життєвих проблем. Значна частина навчання інтегруватиметься.
Одним із ключових елементів нової школи, підкреслює пані Оксана, є педагогіка партнерства. Вона базується на взаємоповазі між учителем, учнем та його батьками. Нова українська школа передбачає, що впродовж отримання учнями повної загальної середньої освіти учень має володіти десятьма ключовими компетентностями, серед них є такі, які сьогодні формує сучасна школа – володіння державною мовою, математична грамотність та інші, але є й такі, що зараз взагалі не формуються під час навчання – уміння навчатися впродовж життя, соціальна і громадянська компетентність, інноваційність та підприємливість.
Всі ці новації неможливі без вільного, вмотивованого та висококваліфікованого вчителя. Саме від нього значною мірою залежатиме успіх НУШ. «Реформа створює якісно нові умови для роботи вчителя: педагог матиме свободу у формуванні програми, рік за роком зростатиме його заробітна плата. Істотних змін зазнає процес і зміст підготовки педагогів. Учителі вивчатимуть особистісно-орієнтований та компетентнісний підхід, управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо», – підсумовує пані Оксана.
Що ж, залишається побажати педагогам Корсунщини, які з 1 вересня працюватимуть по-новому, наснаги та терпіння. Першим завжди важко. Але якби не було тих, хто «прокладає лижню», то не було б і руху вперед. Успіхів вам та віри в щасливе завтра!